Mobiliteit & Revalidatie
Wie door chronische ziekte, ouderdom of een beperking een hulpmiddel nodig heeft om zich te verplaatsen, kan via de Vlaamse sociale bescherming een "mobiliteitshulpmiddel" aanvragen:
driewielfiets, ...
Het gaat om hulpmiddelen die iemand heel zijn leven (of toch lange tijd) nodig heeft. Het zijn dus geen krukken of rolstoelen die je tijdelijk uitleent na een kwetsuur, bijvoorbeeld bij een beenbreuk.
Hoe kan je de aanvraag voor een rollator en/of rolstoel indienen?
Je gaat naar je huisarts, deze gaat je gezondheidsprobleem onderzoeken en geeft je een ingevuld medisch voorschrift met een advies voor een mobiliteitshulpmiddel. Een blanco medisch voorschrift voor een mobiliteitshulpmiddel kan je afhalen in één van onze zorgba(a)rs of zelf afdrukken via deze website.
Met dat voorschrift kom je naar één van onze zorgba(a)rs of kantoren. Indien het gaat om een rolstoel gaan we de aanvraag door sturen en neemt een Zorgbaar mobiliteitsverstrekker het verder van ons over. Deze gaat een afspraak met u maken voor een huisbezoek om te kijken welke rolstoel het beste aan uw noden voldoet. Daarna gaan ze de aanvraag met de gekozen rolstoel ter goedkeuring opsturen naar de Vlaamse sociale bescherming, via de Zorgkas.
Gaat het om een rollator dan gaan we u in onze zorgba(a)r alle rollators tonen en laten uitproberen en kunnen we samen een keuze maken. Onze verstrekker leidt vervolgens alles in goede banen.De factuur voor dat hulpmiddel gaat niet naar jou, maar rechtstreeks naar je Zorgkas. Ze wordt betaald door de Vlaamse sociale bescherming. Afhankelijk van welk hulpmiddel u kiest, dient er soms een supplement betaald te worden. Vanzelfsprekend kan een tussenkomst via de Zorgkas slechts onder voorbehoud van een voorafgaandelijke goedkeuring!
Hoe kan je de aanvraag voor een elektrische rolstoel of een scooter indienen?
Je komt een medisch voorschrift voor een mobiliteitshulpmiddel (+ een rolstoeladviesrapport) afhalen in één van onze zorgba(a)rs of je drukt deze af van onze webshop. (Artsen hebben deze documenten natuurlijk ook)
Je gaat naar je multidisciplinair team (revalidatie arts), deze gaat je gezondheidsproblemen beoordelen en het voorschrift + adviesrapport invullen.
Met het ingevulde medisch voorschrift + rolstoeladviesrapport kom je naar één van onze zorgba(a)rs of kantoren. Vervolgens gaat onze mobiliteitsverstrekker contact met u opnemen en kijken welke elektrische rolstoel of scooter bij u past en waar u precies recht op heeft. Ook is er de mogelijkheid, soms zelf verplichting, om het mobiliteitshulpmiddel te testen.
De factuur voor het hulpmiddel gaat opgestuurd worden naar je Zorgkas, onafhankelijk van bij welke Zorgkas u ook aangesloten bent.
Afhankelijk van het hulpmiddel dat u kiest, dient er soms nog een supplement betaald te worden. U wordt hierover geinformeerd.
Let op!
- Je kan geen scooter en rolstoel gelijktijdig aanvragen.
- Je kan geen elektrische rolstoel en een manuele rolstoel gelijktijdig aanvragen.
- Een rollator kan je met elk ander hulpmiddel gecombineerd aanvragen.
Welke mobiliteitshulpmiddelen kan je aanvragen?
Verschillende types mobiliteitshulpmiddelen:
De verstrekker (bandagist) bij wie je een mobiliteitshulpmiddel gaat halen, kan je verschillende types mobiliteitshulpmiddelen voorstellen:
• Een manuele rolstoel.
• Een elektronische rolstoel.
• Een elektronische scooter.
• Een drie- of vierwielfiets en zitdriewielfiets.
De verstrekker zal je een type voorstellen op basis van het medisch voorschrift dat je van je arts gekregen hebt of op basis van het Rolstoel advies rapport dat je van een rolstoel advies team hebt gekregen. Hij zal je dus het type voorstellen waarmee jij het best geholpen bent om je verplaatsen. Het kan ook dat je verstrekker je meerdere mobiliteitshulpmiddelen zal aanbieden.
Andere hulpmiddelen bij het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap.
Mensen met een erkende handicap kunnen bij het Vlaams agentschap voor personen met een handicap (VAPH) nog tegemoetkomingen voor andere hulpmiddelen krijgen, zoals aanpassingen aan tweewielfietsen en handbikes, aanpassingen aan de auto of aanpassingen aan de woning.
Het VAPH blijft bevoegd voor een aantal hulpmiddelen voor verplaatsing over middellange afstand (vergelijkbaar met fietsen):
Aankoppelwielen voor manuele rolstoel
Ombouwpakket elektrische ondersteuning voor manueel aankoppelwiel
Elektrische aankoppeleenheid/trekeenheid voor manuele (hoepel)rolstoel
Driewiel(lig)fietsen enkel met handtrappers (niet met dubbel aandrijfsysteem: voet- en handtrappers!)
Rolstoelfiets
Rolstoelplateaufiets
Rolstoel-fietsverbinding
Tandems, duofietsen, aanhangfietsen
Rolstoelhulpmotor voor de begeleider
Aanpassingen en maatwerk mogelijk.
Bij de meeste mobiliteitshulpmiddelen kan de verstrekker nog aanpassingen doen om het toestel nog meer af te stemmen op wat je nodig hebt. Het zijn aanpassingen zoals extra steunen, riemen, remmen, een antidecubituskussen, een aangepaste zitschelp enz. Je verstrekker zal dat met jou bespreken.
Als dat nodig is, kan je verstrekker ook een mobiliteitshulpmiddel op maat laten maken, bijvoorbeeld een grotere of kleinere rolstoel. Weet wel dat hij daarvoor ook goedkeuring moet vragen bij een controlecommissie en dat niet op eigen houtje kan beslissen.
Officiële product- en prijslijsten.
De verstrekker heeft een officiële lijst waarop alle types hulpmiddelen beschreven staan die je via de Vlaamse sociale bescherming kan krijgen.
Hij heeft ook een lijst met per type hulpmiddelen:
• alle beschikbare merken van dat hulpmiddel, van de verschillende fabrikanten die dat hulpmiddel op de markt brengen.
• de prijs van het hulpmiddel, en de meerprijs van mogelijke aanpassingen of extra's die eraan kunnen gebeuren.
• hoeveel de Vlaamse sociale bescherming aan de verstrekker zal betalen voor dat hulpmiddel en de eventuele aanpassingen (de "terugbetaling"). Dat hoef je dus niet zelf te betalen.
• het supplement dat je zelf zal moeten betalen. Dat is het verschil tussen de prijs voor het hulpmiddel en de aanpassingen en de terugbetaling die de Vlaamse sociale bescherming voorziet.
Hoeveel betaal je voor een mobiliteitshulpmiddel?
De Vlaamse sociale bescherming komt voor een groot stuk tussen in de kosten voor de aankoop van een mobiliteitshulpmiddel:
• met een vast bedrag voor een mobiliteitshulpmiddel dat je koopt,
• met een vast bedrag voor de kosten van onderhoud en herstellingen.
Je betaalt zelf:
• mogelijk een supplement voor bepaalde duurdere merken of uitvoeringen van een mobiliteitshulpmiddel,
• het supplement als je voor een geavanceerder hulpmiddel kiest dan waarvoor je in aanmerking komt,
• voor aanpassingen aan je hulpmiddel waarvoor je niet in aanmerking komt of die niet vergoedbaar zijn,
• voor kosten voor onderhoud en herstellingen boven je "forfait"
• de eventuele aankoop van meerdere mobiliteitshulpmiddelen
Kosten voor onderhoud en herstellingen boven je "forfait".
De Vlaamse sociale bescherming neemt een vast deel van de kosten op zich voor onderhoud en herstellingen. Is dat vaste bedrag opgebruikt, dan moet je zelf het onderhoud en de herstellingen voorzien (tenzij je verstrekker nog een extra bedrag kan aanvragen of je je hulpmiddel kan hernieuwen).
De aankoop van meerdere mobiliteitshulpmiddelen
In een aantal gevallen komt de Vlaamse sociale bescherming tussenbeide als je meerdere mobiliteitshulpmiddelen moet aankopen, bijvoorbeeld een tweede rolstoel of een combinatie van verschillende hulpmiddelen. Maar als je niet voldoet aan de voorwaarden om meerdere hulpmiddelen terugbetaald te krijgen, dan zal je de aankoop van extra hulpmiddelen zelf moeten betalen.
Voorwaarden: wie kan een mobiliteitshulpmiddel krijgen?
De Vlaamse sociale bescherming betaalt (een groot deel van) de kosten voor de aankoop van een mobiliteitshulpmiddel, als je voldoet aan de voorwaarden:
medische voorwaarde: je behoefte aan een mobiliteitshulpmiddel moet voorgeschreven zijn door een arts of meer gespecialiseerde zorgverlener.
administratieve voorwaarde: je moet aangesloten zijn bij de Vlaamse sociale bescherming, wat inhoudt dat je je jaarlijkse zorgpremie betaalt aan je zorgkas.
Snel degeneratieve aandoeningen (bijvoorbeeld ALS)
Een aparte medische voorwaarden zijn de snel degeneratieve aandoeningen, zoals ALS. Mensen die daaraan lijden, kunnen met een snellere en flexibelere aanvraag hun mobiliteitshulpmiddel huren (in plaats van kopen). Zo'n aandoening moet worden vastgesteld door een neuroloog of door een gespecialiseerd rolstoel advies team. Mobiliteitshulpmiddelen voor mensen met een snel degeneratieve aandoening kunnen alleen afgeleverd worden door een verstrekker die daarvoor een speciale machtiging heeft gekregen.
Een paar uitzonderingen
Je hebt geen rijksregisternummer (INSZ-nummer)
Sommige mensen die bijvoorbeeld tijdelijk in België verblijven hebben geen rijksregister- of INSZ-nummer. Zij moeten een zogeheten "BIS-nummer" aanvragen bij hun gemeente.
Je woont niet in Vlaanderen?
Alleen als je kan aansluiten bij de Vlaamse sociale bescherming, kan je ook een mobiliteitshulpmiddel aanvragen.
Je verblijft in een ziekenhuis
Zolang je in een algemeen of revalidatieziekenhuis verblijft (incl. een revalidatieziekenhuis) kan je geen mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Wacht tot je ontslagregeling bekend is of tot je effectief ontslagen bent uit het ziekenhuis om een hulpmiddel aan te vragen.
Verblijf je in een psychiatrisch ziekenhuis of in een een psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis, dan kan je wel een mobiliteitshulpmiddel aanvragen.
Je verblijft in de gevangenis
Je kan geen mobiliteitshulpmiddel aanvragen zolang je in de gevangenis verblijft.
Toch aanvragen in een uitzonderlijke situatie
Heb je echt nood aan een mobiliteitshulpmiddel maar voldoe je niet aan de voorwaarden, dan kan je via een verstrekker toch een aanvraag doen voor een "uitzonderlijke situatie". Je zal je aanvraag dan wel uitgebreid moeten motiveren.
Onderhoud en herstellingen
• Je mobiliteitshulpmiddel kan na een tijd onderhoud of herstellingen nodig hebben. Merk je dat op, contacteer dan een gemandateerde verstrekker van jouw keuze.
• Koop je een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen.
• Misschien heb je je hulpmiddel al zo lang dat je het kan inruilen voor een nieuw mobiliteitshulpmiddel ("hernieuwen").
Je mobiliteitshulpmiddel vervangen of veranderen (hernieuwen).
Koop je een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag je dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. Je kan ook vragen om je huidige hulpmiddel aan te passen.
• Voor elk mobiliteitshulpmiddel is bepaald na hoeveel jaar je het kan vervangen en je dus een nieuw mobiliteitshulpmiddel kunt aanvragen. Dat kan hetzelfde type zijn, of een ander.
• Die periode gaat in vanaf de dag dat je het hulpmiddel in je bezit hebt.
• Hoeveel jaar dat is, hangt ook af van je leeftijd.
• In sommige gevallen kan je het al sneller vervangen of veranderen. Bijvoorbeeld als je toestand achteruit gegaan is, en je een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Het kan ook dat je verstrekker dan een aanpassing voorstelt aan je huidige hulpmiddel in plaats van het te vervangen.
Vaste termijnen voor vervanging
Als je een mobiliteitshulpmiddel gekocht hebt met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan je dat na een aantal jaar vervangen. Je kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen".
Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar je het in je bezit moet hebben, voor je een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming
Doe een nieuwe aanvraag
Wil je je hulpmiddel vervangen, dan moet je een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. Je zal dus opnieuw naar je arts of gespecialiseerd team moeten gaan voor een medisch voorschrift of rapport en naar je verstrekker om een aanvraag te doen. Het kan immers zijn dat je intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Heb je hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal je aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer.
Sneller vervangen of aanpassen.
Je kan ook vragen om je hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen.
• als er iets veranderd is aan je gezondheidstoestand waardoor je het nog moeilijker gekregen hebt om je te verplaatsen (en je dus misschien een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt).
• als er iets stukgegaan is aan je mobiliteitshulpmiddel waardoor het onbruikbaar is geworden, en het niet hersteld kan worden (en dat niet komt door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel).
Je moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel (eerst naar je arts gaan, dan naar je verstrekker). Je verstrekker zal wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Hij zal bijvoorbeeld een uitgebreide motivering moeten opstellen waarom je sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en je eventueel het nieuwe hulpmiddel ook laten testen.
Heeft u nog vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren of mail naar info@zorgbaar.be