Mobiliteit & Revalidatie

Wie door chronische ziekte, ouderdom of een beperking een hulpmiddel nodig heeft om zich te verplaatsen, kan via de Vlaamse sociale bescherming een "mobiliteitshulpmiddel" aanvragen.

Een rollator, manuele rolstoel, elektrische scooter, driewielfiets, ...

Hoe kan je de aanvraag voor een rollator en/of rolstoel indienen?

  1. Je gaat naar je huisarts, deze gaat je gezondheidsprobleem onderzoeken en geeft je een ingevuld medisch voorschrift met een advies voor een mobiliteitshulpmiddel. Een blanco medisch voorschrift voor een mobiliteitshulpmiddel kan je afhalen in één van onze zorgba(a)rs of zelf afdrukken op deze pagina.
  2. Met dat voorschrift kom je naar één van onze zorgba(a)rs of  kantoren, indien het gaat om een rolstoel gaan we de aanvraag door sturen en neemt een Zorgbaar mobiliteitsverstrekker het verder van ons over. Deze gaat een afspraak met u maken om te kijken welke rolstoel het beste aan uw noden voldoet. Daarna gaan ze de aanvraag met de gekozen rolstoel ter goedkeuring opsturen naar de Vlaamse sociale bescherming, via de Zorgkas.
    Gaat het om een rollator dan gaan we u in onze zorgba(a)r alle rollators tonen en laten uitproberen en kunnen we samen een keuze maken. Onze verstrekker leidt vervolgens alles in goede banen.
  3. De factuur voor dat hulpmiddel gaat niet naar jou, maar rechtstreeks naar je Zorgkas. Ze wordt betaald door de Vlaamse sociale bescherming. Afhankelijk van welk hulpmiddel u kiest, dient er soms een supplement betaald te worden. Vanzelfsprekend kan een tussenkomst via de Zorgkas slechts onder voorbehoud van een voorafgaandelijke goedkeuring!
  4. Belangrijk: deze aanvraag kan je elke 6 jaar opnieuw indienen! Dit noemen we de hernieuwingstermijn.

Het gaat om hulpmiddelen die iemand heel zijn leven (of toch lange tijd) nodig heeft. Het zijn dus geen krukken of rolstoelen die je tijdelijk uitleent na een kwetsuur, bijvoorbeeld een beenbreuk.

Hoe kan je de aanvraag voor een elektrische rolstoel of een scooter indienen?

  1. Je komt een medisch voorschrift voor een mobiliteitshulpmiddel (+ een rolstoeladviesrapport) afhalen in één van onze zorgba(a)rs of je drukt deze af van onze webshop. (Artsen hebben deze documenten natuurlijk ook)
  2. Je gaat naar je multidisciplinair team ( revalidatie arts ), deze gaat je gezondheidsproblemen beoordelen en het voorschrift + adviesrapport invullen.
  3. Met het ingevulde medisch voorschrift + rolstoeladviesrapport kom je naar één van onze zorgba(a)rs of kantoren. Vervolgens gaat onze mobiliteitsverstrekker contact met u opnemen en kijken welke elektrische rolstoel of scooter bij u past en waar u precies recht op heeft. Ook is er de mogelijkheid, soms zelf verplichting, om het mobiliteitshulpmiddel te testen.
  4. De factuur voor het hulpmiddel gaat opgestuurd worden naar je Zorgkas, onafhankelijk van bij welke Zorgkas u ook aangesloten bent.
    Afhankelijk van het hulpmiddel dat u kiest, dient er soms nog een supplement betaald te worden. U wordt hierover geinformeerd.

Let op!

-        Je kan geen scooter en rolstoel gelijktijdig aanvragen.

-        Je kan geen elektrische rolstoel en een manuele rolstoel gelijktijdig aanvragen.

-        Een rollator kan je met elk ander hulpmiddel gecombineerd aanvragen.

Welke mobiliteitshulpmiddelen kan je aanvragen?

Verschillende types mobiliteitshulpmiddelen:

De verstrekker (bandagist) bij wie je een mobiliteitshulpmiddel gaat halen, kan je verschillende types mobiliteitshulpmiddelen voorstellen:

• Een manuele rolstoel. Er zijn standaard rolstoelen, meer aanpasbare "modulaire" rolstoelen, verzorgingsrolstoelen en types voor kinderen zoals duwwandelwagens en kinderrolstoelen.
• Een elektronische rolstoel. Het zijn rolstoelen met elektromotoren, die je bedient met een joystick en bedieningsknoppen. Er zijn types voor binnen en buiten, en voor kinderen.
• Een elektronische scooter. Dit zijn zitscooters of wagentjes met drie of vier wielen waarmee je zowel binnen als buiten afstanden kunt afleggen.
• Een drie- of vierwielfiets en zitdriewielfiets. Het zijn fietsen voor verplaatsingen buiten en voor wie niet met een gewone tweewieler kan fietsen.
• Een loophulpmiddel. Dit biedt ondersteuning bij het staan of stappen. Er zijn ook weer verschillende types, bv. met en zonder wieltjes.

De verstrekker zal je een type voorstellen op basis van het medisch voorschrift dat je van je arts gekregen hebt of op basis van het Rolstoel advies rapport dat je van een rolstoel advies team hebt gekregen. Hij zal je dus het type voorstellen waarmee jij het best geholpen bent om je verplaatsen. Het kan ook dat je verstrekker je meerdere mobiliteitshulpmiddelen zal aanbieden.

Niet voor tijdelijk gebruik.

Het gaat om hulpmiddelen die iemand heel zijn leven (of toch lange tijd) nodig heeft. Het zijn dus geen krukken of rolstoelen die je tijdelijk uitleent na een kwetsuur, bijvoorbeeld een beenbreuk.

Andere hulpmiddelen bij het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap.

Mensen met een erkende handicap kunnen bij het Vlaams agentschap voor personen met een handicap (VAPH) nog tegemoetkomingen voor andere hulpmiddelen krijgen, zoals aanpassingen aan tweewielfietsen en handbikes, aanpassingen aan de auto of aanpassingen aan de woning.

Het VAPH blijft bevoegd voor een aantal hulpmiddelen voor verplaatsing over middellange afstand (vergelijkbaar met fietsen):
• Aankoppelwielen voor manuele rolstoel
• Ombouwpakket elektrische ondersteuning voor manueel aankoppelwiel
• Elektrische aankoppeleenheid/trekeenheid voor manuele (hoepel)rolstoel
• Driewiel(lig)fietsen enkel met handtrappers (niet met dubbel aandrijfsysteem: voet- en handtrappers!)
• Rolstoelfiets
• Rolstoelplateaufiets
• Rolstoel-fietsverbinding
• Tandems, duofietsen, aanhangfietsen
• Rolstoelhulpmotor voor de begeleider

Aanpassingen en maatwerk mogelijk.

Bij de meeste mobiliteitshulpmiddelen kan de verstrekker nog aanpassingen doen om het toestel nog meer af te stemmen op wat je nodig hebt. Het zijn aanpassingen zoals extra steunen, riemen, remmen, een antidecubituskussen, een aangepaste zitschelp enz. Je verstrekker zal dat met jou bespreken.
Als dat nodig is, kan je verstrekker ook een mobiliteitshulpmiddel op maat laten maken, bijvoorbeeld een grotere of kleinere rolstoel. Weet wel dat hij daarvoor ook goedkeuring moet vragen bij een controlecommissie en dat niet op eigen houtje kan beslissen.

Je verstrekker kiest het type.
Je kiest niet zelf welk type mobiliteitshulpmiddel je nodig hebt. Het is je verstrekker die je een type mobiliteitshulpmiddel zal voorstellen. Hij zal de mogelijkheden met jou bespreken en je akkoord vragen. Je verstrekker is daarbij gebonden aan regels. Hij mag je niet om het even welk hulpmiddel aanbieden. Je verstrekker moet zijn keuze baseren op het medisch voorschrift van je arts of op het rolstoel advies rapport van je rolstoel advies team, waarin staat voor welke gezondheidsproblemen jij een hulpmiddel nodig hebt.
Je verstrekker moet zelf ook goedkeuring vragen bij controle-organen over het hulpmiddel dat hij jou wil aanbieden. Hoe geavanceerder (en duurder) het hulpmiddel, hoe uitgebreider de goedkeuring die hij daarvoor moet vragen.
Je kan dan zelf samen met je verstrekker nog kiezen welk model, welk merk of welke uitvoering van dat type mobiliteitshulpmiddel je wil.
Wil je toch een meer geavanceerd type dan wat je nodig hebt volgens je medisch voorschift? Dat kan, maar dan zal je de meerkost zelf moeten betalen. Enkel de waarde van het hulpmiddel waar je volgens je medische toestand nood aan hebt, zal door de vlaamse sociale bescherming betaald worden. De rest leg je zelf op.

Officiële product- en prijslijsten.
De verstrekker heeft een officiële lijst waarop alle types hulpmiddelen beschreven staan die je via de Vlaamse sociale bescherming kan krijgen.
Hij heeft ook een lijst met per type hulpmiddelen:
• alle beschikbare merken van dat hulpmiddel, van de verschillende fabrikanten die dat hulpmiddel op de markt brengen.
• de prijs van het hulpmiddel, en de meerprijs van mogelijke aanpassingen of extra's die eraan kunnen gebeuren.
• hoeveel de Vlaamse sociale bescherming aan de verstrekker zal betalen voor dat hulpmiddel en de eventuele aanpassingen (de "terugbetaling"). Dat hoef je dus niet zelf te betalen.
• het supplement dat je zelf zal moeten betalen. Dat is het verschil tussen de prijs voor het hulpmiddel en de aanpassingen en de terugbetaling die de Vlaamse sociale bescherming voorziet.

Innovatief hulpmiddel of niet op de lijst?

Je verstrekker kan je ook nog een mobiliteitshulpmiddel voorstellen dat niet op zijn officiële lijst staat, bijvoorbeeld een nieuw soort of innovatief type mobiliteitshulpmiddel. Hij zal daarvoor wel een uitgebreidere aanvraag en controle moeten doen.

Hoeveel betaal je voor een mobiliteitshulpmiddel?
De Vlaamse sociale bescherming komt voor een groot stuk tussen in de kosten voor de aankoop van een mobiliteitshulpmiddel:
• met een vast bedrag voor een mobiliteitshulpmiddel dat je koopt,
• met een vast bedrag voor de kosten van onderhoud en herstellingen.

Je betaalt zelf:
• mogelijk een supplement voor bepaalde duurdere merken of uitvoeringen van een mobiliteitshulpmiddel,
• het supplement als je voor een geavanceerder hulpmiddel kiest dan waarvoor je in aanmerking komt,
• voor aanpassingen aan je hulpmiddel waarvoor je niet in aanmerking komt of die niet vergoedbaar zijn,
• voor kosten voor onderhoud en herstellingen boven je "forfait"
• de eventuele aankoop van meerdere mobiliteitshulpmiddelen

Hoeveel betaalt de Vlaamse sociale bescherming?
Een vast bedrag bij de aankoop
Voor elk type mobiliteitshulpmiddel is bepaald hoeveel de Vlaamse sociale bescherming zal betalen van de aankoopprijs. Dat deel hoef je niet zelf te betalen of voor te schieten als je het mobiliteitshulpmiddel koopt. De verstrekker van je mobiliteitshulpmiddel zal dat factureren aan je zorgkas.
Het onderhoud en de herstellingen
Koop je een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen. Hoeveel dat bedrag of "forfait" is, hangt af van het mobiliteitshulpmiddel en je medische toestand. Doorgaans volstaat dit voor de gangbare onderhoudsbeurten en herstellingen.

Hoeveel moet je zelf nog betalen?
Supplement bij duurdere merken of uitvoeringen
Er zijn merken of uitvoeringen van mobiliteitshulpmiddelen die duurder zijn dat wat de Vlaamse sociale bescherming ervoor betaalt. Kies je zo'n merk of uitvoering, dan zal je dat verschil of "supplement" zelf moeten betalen.
Meerprijs voor een geavanceerder hulpmiddel dan wat je nodig hebt
Op basis van het voorschrift van je arts, stelt je verstrekker je een mobiliteitshulpmiddel voor dat daarbij past. Wil je toch een meer geavanceerd (en dus duurder) mobiliteitshulpmiddel dan wat je strikt nodig hebt, dan zal je het supplement daarvoor zelf moeten betalen. De Vlaamse sociale bescherming komt wel tussen voor de waarde van het hulpmiddel dat je echt nodig had. Heb je volgens je verstrekker (en je voorschrift) bijvoorbeeld een standaard rolstoel nodig, maar wil je een elektrische rolstoel? Dan zal je Vlaamse sociale bescherming tussenkomen voor wat ze normaal betaalt voor een standaard rolstoel. De meerkost voor de elektrische rolstoel betaal je zelf aan de verstrekker.

Aanpassingen aan je hulpmiddel die niet noodzakelijk zijn.
Aan de meeste hulpmiddelen zijn tal van aanpassingen mogelijk, zoals extra steunen etc. Op basis van het voorschrift van je arts, zal de verstrekker van je mobiliteitshulpmiddel voorstellen welke aanpassingen nodig zijn. Daarvoor voorziet de Vlaamse sociale bescherming een tussenkomst. Andere, extra aanpassingen zal je zelf moeten betalen.

Kosten voor onderhoud en herstellingen boven je "forfait".
De Vlaamse sociale bescherming neemt een vast deel van de kosten op zich voor onderhoud en herstellingen. Is dat vaste bedrag opgebruikt, dan moet je zelf het onderhoud en de herstellingen voorzien (tenzij je verstrekker nog een extra bedrag kan aanvragen of je je hulpmiddel kan hernieuwen).

De aankoop van meerdere mobiliteitshulpmiddelen
In een aantal gevallen komt de Vlaamse sociale bescherming tussenbeide als je meerdere mobiliteitshulpmiddelen moet aankopen, bijvoorbeeld een tweede rolstoel of een combinatie van verschillende hulpmiddelen. Maar als je niet voldoet aan de voorwaarden om meerdere hulpmiddelen terugbetaald te krijgen, dan zal je de aankoop van extra hulpmiddelen zelf moeten betalen.

Voorwaarden: wie kan een mobiliteitshulpmiddel krijgen?

De Vlaamse sociale bescherming betaalt (een groot deel van) de kosten voor de aankoop van een mobiliteitshulpmiddel, als je voldoet aan de voorwaarden:

• medische voorwaarde: je behoefte aan een mobiliteitshulpmiddel moet voorgeschreven zijn door een arts of meer gespecialiseerde zorgverlener.

• administratieve voorwaarde: je moet aangesloten zijn bij de Vlaamse sociale bescherming, wat inhoudt dat je je jaarlijkse zorgpremie betaalt aan je zorgkas.
Leeftijd is geen voorwaarde. Je kan op elke leeftijd een mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Je leeftijd kan wel mee bepalen welk type hulpmiddel bij je past en hoe snel je dat mag vervangen.
Heb je al een mobiliteitshulpmiddel? Soms mag je dat combineren en toch nog een nieuw hulpmiddel aanvragen.

Medische voorwaarde: langdurige problemen met verplaatsingen
Om een mobiliteitshulpmiddel aan te vragen, moet je eerst naar een arts of een gespecialiseerd team (rolstoel advies team). Zij stellen op basis van je gezondheidstoestand een voorschrift of rapport op, wat bepaalt of je in aanmerking komt voor een mobiliteitshulpmiddel, en voor welk type. Uiteraard moeten zij gezondheidsproblemen vaststellen die voor lange tijd of permanent een belemmering vormen van je vermogen om je te verplaatsen op eigen kracht.
Heb je voor een relatief korte periode een mobiliteitshulpmiddel nodig, bijvoorbeeld na een beenbreuk, dan zal je via je ziekenfonds een hulpmiddel (bv. een kruk of rolstoel) kunnen uitlenen. Dat is een ander systeem en staat los van de Vlaamse sociale bescherming.

Snel degeneratieve aandoeningen (bijvoorbeeld ALS)
Een aparte medische voorwaarden zijn de snel degeneratieve aandoeningen, zoals ALS. Mensen die daaraan lijden, kunnen met een snellere en flexibelere aanvraag hun mobiliteitshulpmiddel huren (in plaats van kopen). Zo'n aandoening moet worden vastgesteld door een neuroloog of door een gespecialiseerd rolstoel advies team. Mobiliteitshulpmiddelen voor mensen met een snel degeneratieve aandoening kunnen alleen afgeleverd worden door een verstrekker die daarvoor een speciale machtiging heeft gekregen.
Administratieve voorwaarde: aangesloten zijn bij de Vlaamse sociale bescherming
Wanneer je in het Vlaams gewest woont en een mobiliteitshulpmiddel aanvraagt, zullen je verstrekker en je zorgkas controleren of je wel bent aangesloten bij de Vlaamse sociale bescherming. Aangesloten zijn betekent dat je bent aangesloten bij een zorgkas en dat je elk jaar de zorgpremie betaald hebt voor de Vlaamse sociale bescherming. In het Vlaams gewest is dat sowieso verplicht.
• Je zorgpremie niet (altijd) betaald? Je zorgkas stuurt je een brief om de achterstallige zorgpremies te betalen (of trekt ze af van je zorgbudget als je dat krijgt). Dat moet in orde zijn voor je een mobiliteitshulpmiddel kan krijgen.
• Niet aangesloten bij een zorgkas? De verstrekker van je mobiliteitshulpmiddel zal je doorverwijzen om je aan te sluiten voor je een hulpmiddel kan aanvragen.
• Je hebt een openstaande boete bij de Vlaamse sociale bescherming? De Vlaamse overheid zal die innen, maar dat staat niet in de weg van je aanvraag voor een hulpmiddel.

Een paar uitzonderingen
Je hebt al een mobiliteitshulpmiddel
Heb je al een mobiliteitshulpmiddel? Soms mag je dat combineren en toch nog een nieuw hulpmiddel aanvragen. Anders moet je wachten tot de "hernieuwstermijn" van dat hulpmiddel verstreken is. De hernieuwingstermijn bepaalt per type hulpmiddel hoe lang je het kan gebruiken voor het aan vernieuwing toe is. Dat geldt ook voor hulpmiddelen die je via een andere gemeenschap dan de Vlaamse gemeenschap terugbetaald hebt gekregen. Wanneer je medische toestand erg snel achteruit is gegaan of je gebruikt je hulpmiddel vaker dan gemiddeld en het is hierdoor noodzakelijk aan vervanging toe, dan kan je binnen je hernieuwingstermijn toch een nieuw hulpmiddel aanvragen.

Je hebt geen rijksregisternummer (INSZ-nummer)
Sommige mensen die bijvoorbeeld tijdelijk in België verblijven hebben geen rijksregister- of INSZ-nummer. Zij moeten een zogeheten "BIS-nummer" aanvragen bij hun gemeente.

Je woont niet in Vlaanderen?
Alleen als je kan aansluiten bij de Vlaamse sociale bescherming, kan je ook een mobiliteitshulpmiddel aanvragen.

Je verblijft in een ziekenhuis
Zolang je in een algemeen of revalidatieziekenhuis verblijft (incl. een revalidatieziekenhuis) kan je geen mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Wacht tot je ontslagregeling bekend is of tot je effectief ontslagen bent uit het ziekenhuis om een hulpmiddel aan te vragen. Verblijf je in een psychiatrisch ziekenhuis of in een een psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis, dan kan je wel een mobiliteitshulpmiddel aanvragen.
Je verblijft in de gevangenis

Je kan geen mobiliteitshulpmiddel aanvragen zolang je in de gevangenis verblijft.
Toch aanvragen in een uitzonderlijke situatie
Heb je echt nood aan een mobiliteitshulpmiddel maar voldoe je niet aan de voorwaarden, dan kan je via een verstrekker toch een aanvraag doen voor een "uitzonderlijke situatie". Je zal je aanvraag dan wel uitgebreid moeten motiveren.

Onderhoud en herstellingen

• Je mobiliteitshulpmiddel kan na een tijd onderhoud of herstellingen nodig hebben. Merk je dat op, contacteer dan een gemandateerde verstrekker van jouw keuze.
• Koop je een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen.
• Misschien heb je je hulpmiddel al zo lang dat je het kan inruilen voor een nieuw mobiliteitshulpmiddel ("hernieuwen").

Een vast bedrag voor onderhoud van gekochte hulpmiddelen.

Koop je een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen. Hoeveel dat bedrag (ook wel "forfait" of "teller" genoemd) is, hangt af van het mobiliteitshulpmiddel en je medische toestand. Doorgaans volstaat dit voor de gangbare onderhoudsbeurten en herstellingen.

• Voor de rolstoelen en de fietsen is het standaard 150 euro en voor scooters 250 euro (basisforfait).

• Afhankelijk van je medische toestand kan dat forfait uitbreiden naar 40% van de totale tussenkomst of tegemoetkoming die de Vlaamse sociale bescherming voor je hulpmiddel betaald heeft bij de aankoop. Voor specialere of op maat gemaakte hulpmiddelen kan een apart bedrag toegekend worden voor onderhoud en herstellingen.

Hoe een tussenkomst krijgen voor de onderhoud en herstellingskosten?
Bij de aanvraag van je mobiliteitshulpmiddel, vult je verstrekker samen met jou een aanvraagformulier in. Daarin vraagt hij ook het forfait of bedrag aan voor onderhoud en herstellingen dat past bij het hulpmiddel dat hij voor je aanvraagt. Je krijgt van je zorgkas een brief met de beslissing over je aanvraag, en daarin staat ook welk bedrag beschikbaar is voor onderhoud en herstellingen.
Is er een herstelling of onderhoud nodig aan je hulpmiddel, dan betaalt je zorgkas dat aan je verstrekker tot je bedrag of forfait voor onderhoud opgebruikt of overschreden is. Daarna betaal je zelf de onderhoudskosten. Is je bedrag opgebruikt, dan kan je ook het voorstel krijgen om je hulpmiddel in te ruilen voor een nieuw hulpmiddel in plaats van het te laten herstellen.
De verstrekker van je hulpmiddel kan wel (en zeer uitzonderlijk)1 keer aan je zorgkas een extra bedrag of forfait vragen voor herstellingen. Het moet dan wel gaan om een uitzonderlijk defect of een herstelling die noodzakelijk is om het hulpmiddel te laten functioneren.

Je mobiliteitshulpmiddel vervangen of veranderen (hernieuwen).
Koop je een mobiliteitshulpmiddel via de Vlaamse sociale bescherming, dan mag je dat na een aantal jaar vervangen ("hernieuwen") en een nieuw hulpmiddel aanvragen. Je kan ook vragen om je huidige hulpmiddel aan te passen.
• Voor elk mobiliteitshulpmiddel is bepaald na hoeveel jaar je het kan vervangen en je dus een nieuw mobiliteitshulpmiddel kunt aanvragen. Dat kan hetzelfde type zijn, of een ander.
• Die periode gaat in vanaf de dag dat je het hulpmiddel in je bezit hebt.
• Hoeveel jaar dat is, hangt ook af van je leeftijd.
• In sommige gevallen kan je het al sneller vervangen of veranderen. Bijvoorbeeld als je toestand achteruit gegaan is, en je een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Het kan ook dat je verstrekker dan een aanpassing voorstelt aan je huidige hulpmiddel in plaats van het te vervangen.

Vaste termijnen voor vervanging.
Als je een mobiliteitshulpmiddel gekocht hebt met een tussenkomst (betaling) van de Vlaamse sociale bescherming, kan je dat na een aantal jaar vervangen. Je kan dan een nieuw hulmiddel kopen, opnieuw met een tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming. We noemen dat "hernieuwen".
Voor elk type hulpmiddel is bepaald hoeveel jaar je het in je bezit moet hebben, voor je een nieuw hulpmiddel kan kopen met een nieuwe tussenkomst van de Vlaamse sociale bescherming
Doe een nieuwe aanvraag
Wil je je hulpmiddel vervangen, dan moet je een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel. Je zal dus opnieuw naar je arts of gespecialiseerd team moeten gaan voor een medisch voorschrift of rapport en naar je verstrekker om een aanvraag te doen. Het kan immers zijn dat je intussen een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt. Heb je hetzelfde type of een soortgelijk type hulpmiddel nodig? Dan zal je aanvraag doorgaans eenvoudiger verlopen dan de eerste keer.

Sneller vervangen of aanpassen.
Je kan ook vragen om je hulpmiddel sneller te vervangen dan de voorziene vervangings- of hernieuwingstermijn. Of om er iets aan aan te passen.
• als er iets veranderd is aan je gezondheidstoestand waardoor je het nog moeilijker gekregen hebt om je te verplaatsen (en je dus misschien een meer geavanceerd hulpmiddel nodig hebt).
• als er iets stukgegaan is aan je mobiliteitshulpmiddel waardoor het onbruikbaar is geworden, en het niet hersteld kan worden (en dat niet komt door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel).
Je moet daarvoor een nieuwe aanvraag doen voor een mobiliteitshulpmiddel (eerst naar je arts gaan, dan naar je verstrekker). Je verstrekker zal wel een meer uitgebreide aanvraagprocedure moeten volgen. Hij zal bijvoorbeeld een uitgebreide motivering moeten opstellen waarom je sneller een nieuw hulpmiddel nodig hebt, en je eventueel het nieuwe hulpmiddel ook laten testen.

Heeft u nog vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren of mail naar info@zorgbaar.be